
Propaganda
in Polish

State-Owned Media:

Why the European Union
Must Take Action, and How

Marcin Skubiszewski1

10 April 2019, version 1.1

Abstract

Following the 2015 parliamentary elections in Poland, the independence of State-owned
media companies (radio and TV) was suppressed. As a result, these companies are now
being used by the government to disseminate pervasive political propaganda. Most news
and  political  broadcasts  on  State-owned  TV and  radio  are  devoid  of  objectivity  or
pluralism.

The  development  of  massive  State-sponsored  propaganda,  as  well  as  various  other
reforms  being  now  introduced  in  Poland  (most  notably,  reforms  that  suppress  the
independence of judges) are major steps towards the establishment of a fully-fledged
dictatorial regime. To keep the latter from becoming reality, action must be taken. The
European Union has the possibility to take action, most notably because of its immense
popularity in Poland, which allows EU authorities to take the appropriate steps without
getting  backlash  in  Poland,  and  makes  it  politically  impossible  for  the  Polish
government not to respect decisions by EU authorities.

During the last two years, the EU succeeded in blocking two harmful projects to which
the Polish government attached great importance: the logging of the Białowieża Forest
(Puszcza  Białowieska,  a  forest  of  exceptional  ecological  value)  and  the  sacking  of
judges of the Polish Supreme Court (through a manipulation of the retirement age).

This document analyses how EU authorities can take action in response to the massive
use  of  Polish  State-owned broadcasters  for  political  propaganda.  We consider  three
procedures: decisions by the European Commission ordering to cease and recover State
aid  that  State-owned  broadcasters  use  to  finance  propaganda;  removal  from  the
European Parliament,  through the procedure of  verification of  credentials,  of  Polish
MEPs elected with massive help of State-sponsored propaganda; and referring the State-
sponsored propaganda in Poland to the CJEU. The first two procedures are discussed in
depth, the third one is only sketched.

1 Obserwatorium Wyborcze (The Election Observatory), chairman of the board of directors, http://ow.org.pl 
mm@skubi.net phone +48 883 188 969. This document represents the views of its author. All Polish-language texts
quoted were translated by the author.

1



Table of Contents
1 The context........................................................................................................................................2
2 The problem.......................................................................................................................................3

2.1 The dismantling of the rule of law in Poland.............................................................................3
2.2 The dismantling of the independence of State-owned broadcasters..........................................3
2.3 Political propaganda in State-owned media today.....................................................................4

3 Why the European Union must take action.......................................................................................6
3.1 Why action must be taken..........................................................................................................6
3.2 Why it is the job of the European Union to take action.............................................................6

4 How the European Union can take action.........................................................................................7
4.1 Procedures related to State aid...................................................................................................7

4.1.1 Substantive rules concerning State aid to broadcasters......................................................8
4.1.2 Finding that political propaganda is not public service: competence rules.....................10
4.1.3 Why the public service compensation to TVP can be put into question in its entirety....11
4.1.4 The possible role of domestic courts in procedures concerning State aid.......................12
4.1.5 Procedural details.............................................................................................................12
4.1.6 Likely indirect effects of proceedings concerning State aid............................................13

4.2 The verification of credentials.................................................................................................14
4.2.1 Does the 1976 Act mandate fair, democratic elections?..................................................15
4.2.2 Existing practice...............................................................................................................15
4.2.3 The absence of remedies for State-sponsored propaganda under Polish law..................17
4.2.4 Conclusion on the verification of credentials...................................................................18

4.3  Can State-sponsored propaganda in Poland be referred to the CJEU according to Art. 258 
TFEU?............................................................................................................................................18

1 The context
Poland has a large network of State-owned broadcasters. There are 12 national TV channels and 7
national  radios.  In  addition,  in  each of  the  16 Polish  regions  (województwa),  5  hours  daily  of
regional TV broadcasts are aired and at least one regional radio station broadcasts 24/7.

The main national TV news (Wiadomości on channel TVP 1, at 19:30 every day) are watched by 2
million viewers on average2 (down from 6.6 million in 1999 and 3.5 million in 20153). Taking into
account the audience of Teleexpress (another news broadcast on TVP 1, at 17:00) and of the news
channel TVP Info, approximately three million viewers daily watch news broadcasts from State-
owned TV. 

Art. 21 para. 1 of the Polish law on radio and television4 mandates the State-owned broadcasters to
deliver a “public mission” (misja publiczna) by offering

varied broadcasts and other services in the area of information, commentary, culture,
entertainment, education and sport, characterized by pluralism, impartiality, balance
and independence, and also by innovation, high quality and integrity of the message.

2 Nielsen estimate from September 2018, quoted here: https://polskatimes.pl/tvp-kontra-nielsen-czyli-ilu-widzow-
oglada-telewizje-publiczna/ar/13497429

3 https://wiadomosci.wp.pl/telewizja-polska-fatalne-wyniki-ogladalnosci-wiadomosci-6301883355522689a  
4 Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji 

http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19930070034/U/D19930034Lj.pdf

2



According to Art. 213-215 of the Polish Constitution, State-owned broadcast companies report to an
independent authority, the National Broadcasting Council (Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji).
Members of the council are appointed by political authorities (the president of the republic and the
parliament).  Between  1993  (when  the  council  was  established)  and  2015,  connections  existed
between political forces and various members of the (ostensibly independent) council. On the other
hand, a law-mandated system existed to shield supervisory boards and directors of State-owned
broadcasters from political influence. Supervisory boards and directors were appointed for 4-year
fixed terms. All directors were appointed after official competitions. In supervisory boards, 5 out of
7  members  or,  for  some  broadcasters,  4  out  of  5  members,  were  appointed  after  official
competitions contested by candidates recommended by councils of higher education institutions.

Overall, the public mission described above was delivered fairly well during the whole period 1993-
2015.

2 The problem

2.1 The dismantling of the rule of law in Poland
The functioning of the Polish State-owned broadcasters changed dramatically  after the October
2015  parliamentary  elections,  which  raised  to  power  the  political  party  PiS  (Law and  Justice,
Prawo i  Sprawiedliwość):  PiS obtained the majority of seats  in  both houses of the Parliament;
additionally, the president of the Republic elected in May 2015 is strongly connected with PiS. The
new parliamentary majority introduced multiple legislative reforms that  seriously weakened the
democracy and the rule of law in Poland (these reforms are well-known internationally; they were
assessed  as  contrary  to  the  rule  of  law  by  various  European  bodies,  including  the  Venice
Commission, the European Parliament and the European Commission5).

2.2 The dismantling of the independence of State-owned 
broadcasters
The law of December 30, 20156 gave the government an essentially discretionary power to appoint
and revoke the  supervisory  boards  and the  directors  of  State-owned broadcasters  (fixed  terms,

5 E.g., on March 11, 2016, the Venice Commission produced a strongly negative opinion about the reform of the 
Polish constitutional court https://www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL-AD(2016)001-e . On 
November 15, 2017, the European Parliament expressed support, inter alia, for  “the infringement proceedings 
taken out by [the European Commission] against Poland for breaches of EU law”  
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P8-TA-2017-0442&language=EN . On  
December 11, 2017, the Venice Commission expressed strong criticism of the judicial reform proposed in Poland 
https://www.venice.coe.int/webforms/documents/default.aspx?pdffile=CDL-AD(2017)031-e . On December 20, 
2017, The European Commission produced a “Proposal for a COUNCIL DECISION on the determination of a clear
risk of a serious breach by the Republic of Poland of the rule of law”  
http://ec.europa.eu/newsroom/just/document.cfm?action=display&doc_id=49108 . On September 17, 2018, the 
ENCJ (European Network of Councils  for the Judiciary) suspended the Polish KRS (National Judicial Council – 
Krajowa Rada Sądownictwa)  https://www.encj.eu/node/495 . On September 24, 2018, the European Commission 
referred to the Court of Justice of the European Union the reform of the Polish Supreme Court 
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-5830_en.htm . 

6 Ustawa z dnia 30 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji 
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20160000025

3



official competitions and recommendations by higher education institutions – all this was gone, and
the National Broadcasting Council  was stripped of its  power to appoint).  This power was used
immediately to replace all directors and all members of supervisory boards. Large-scale sacking of
journalists followed and, starting in January 2016, news and political broadcasts in State-owned
media were rapidly transformed into government propaganda.

The new appointment system was judged unconstitutional on December 13, 2016 by the Polish
Constitutional Tribunal.7 Before that date, however, it had been replaced by yet another system (let’s
call  it  the third system),8 where the power to appoint  belongs to the newly created Council  of
National  Media  (Rada  Mediów  Narodowych, distinct  from  the  previously  described  National
Broadcasting Council). In the third system, appointments are made again for fixed terms. Official
competitions exists but, in practice, their outcomes are determined by political factors (the new
Council  of  National  Media  decides  alone;  there  are  no  recommendations  by  higher  education
institutions).

From the judgment of the Constitutional Tribunal of December 13, 2016, it is straightforward to
infer that the third appointment system is unconstitutional, in the same way as the previous one –
but  this  was  never  stated  officially,  as  the  independence  of  the  Constitutional  Tribunal  was
destroyed in the meantime. The third system is still in operation today.

Between July 22 and September 12, 2016 all members of the  National Broadcasting Council were
replaced by newly elected or appointed persons9 (this was a routine replacement, resulting from
laws enacted before the October 2015 elections). All new members of the National Broadcasting
Council were chosen by the governing majority, based on political criteria.

Even after being stripped of its appointing powers, the National Broadcasting Council has retained
important  competences:  it  has  disciplinary  powers  over  broadcasters  (both  State-owned  and
private), and is competent to control the finances of public broadcasters.

2.3 Political propaganda in State-owned media today
From the beginning of 2016 until now, news, commentary and politics-related content in State-
owned media have consisted mostly of  government  propaganda.  This  is  confirmed by multiple
studies and reports (each report covers only a small fraction of the relevant content).

In connection with the local elections held in 2018 (first round October 21; second round November
4), the Election Observatory assessed 50 programs of State-owned TV broadcasters, both regional
and national.10 The total time spent during these 50 programs on explaining the points of view of
different political forces was, as counted by the Election Observatory: 2h 21min for pro-government
forces;  10min  for  local  organizations;  4min  for  the  main  national  opposition  force  (Koalicja
Obywatelska); 2 min or less for each of the other political forces. The statements of opposition
politicians were chosen not to genuinely present their views, but rather so as to support the pro-
governmental  view,  according  to  which  the  society  wants  a  change  of  the  local  government
(“system”). Overall, the Election Observatory found what follows:

7 Case K 13/16 http://trybunal.gov.pl/postepowanie-i-orzeczenia/wyroki/art/9507-ustawa-o-zmianie-ustawy-o-
radiofonii-i-telewizji/

8 Law of 22 June 2016 – ustawa z dnia 22 czerwca 2016 r. o Radzie Mediów Narodowych 
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20160000929/T/D20160929L.pdf

9 http://www.krrit.gov.pl/krrit/informacje-o-krrit/sklad/   
10 Marcin Skubiszewski (ed.). Published by Obserwatorium Wyborcze. November 12,  2018. Wybory samorządowe 

2018. Raport główny z obserwacji procesu wyborczego. https://ow.org.pl/raport

4



During the electoral campaign, news and commentary in State-owned TV and radio
functioned as a propaganda tool for pro-government political forces.  The principles
contained  in  the  law on  radio  and  television  were  systematically  broken.  […]  The
Election Observatory considers that elections organized in such a context cannot be
considered as fully democratic.

To quote another example, Towarzystwo Dziennikarskie (The Journalists’ Society), after analyzing
12 editions of “Wiadomości” immediately preceding the first round of the local elections in 2018,
concluded  that  70  to  75%  of  speaking  time  was  given  to  pro-government  politicians,  and,
additionally, whenever statements by opposition candidates were quoted, they were followed with
opposing  statements  by  TVP  journalists,  by  pro-government  politiciants  or  by  invited  pro-
government  journalists  from  other  media.11 Towarzystwo  Dziennikarskie  also  observed  that
“Wiadomości” presented the local elections as a fight between government and national opposition,
while in reality many different activists, representing various local organizations, contested these
elections. Still  according to Towarzystwo Dziennikarskie, “Wiadomości” stressed multiple times
that those communities that elect pro-government leaders were going to receive sizeable amounts of
government money.

Towarzystwo Dziennikarskie also assessed 12 editions of “Wiadomości” aired between the two
rounds,  that  contained  a  total  of  24  election-related  topics.  Towarzystwo  Dziennikarskie
summarized as follows its findings from this second assessment:

Assessing all election-related topics in “Wiadomości”, we observe that only one topic,
namely a technical instruction how to vote, did not contain propaganda.12

The company Newton Media, in a report ordered by the city of Gdańsk, found that the mayor of
Gdańsk Paweł Adamowicz was mentioned 1800 times in national programs of State-owned TV
broadcasters.13 These programs were mostly critical and often contained slander, sometimes they
were neutral. Adamowicz was an opposition politician. He was murdered on 14 January 14 2019 by
a person who remained under strong influence of government propaganda.

The National Broadcasting Council found that the State-owned broadcaster TVP broke the law by
being one-sided in three programs14 (to explain why only three programs were criticized in this way:
remember that, as explained in Section 2.2, the composition of the Council was changed in 2016; all
members sitting in the Council now are politicians connected with the rulinG party, and are not
willing to find that TVP breaks the law).

11 Andrzej Krajewski et al. Kampania wyborcza w mediach - raport specjalny. Published by Towarzystwo 
Dziennikarskie. http://towarzystwodziennikarskie.pl/kampania-wyborcza-w-mediach-samorzady-2018/

12 Andrzej Krajewski et al. Wybory samorządowe 2018 - kampania w mediach między turami. Published by 
Towarzystwo Dziennikarskie. http://towarzystwodziennikarskie.pl/wybory-samorzadowe-2018-kampania-w-
mediach-miedzy-turami/

13 The report was summarized by website oko.press on February 1st, 2019 https://oko.press/materialow-
oczerniajacych-adamowicza-bylo-w-tvp-ponad-100-pis-to-klamstwo-naprawde-telewizja-zajmowala-sie-
adamowiczem-prawie-1800-razy/ and by Gazeta Wyborcze, edition Trójmiasto (i.e., Gdańsk) on January 31 
http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/7,35612,24414416,sprawdzili-ile-razy-tvp-mowila-o-pawle-adamowiczu-
ekspert.html

14 Communication of the National Broadcasting Council of 28.07.2016, Jednostronność audycji TVP narusza ustawę 
bor

5



3 Why the European Union must take action

3.1 Why action must be taken
It takes several years to transform a democracy (even an imperfect one) into a dictatorial regime. In
Poland after World War II, a fully-developed communist totalitarian regime was established in 1949
– that is, four years after the end of the war. Circumstances such as heavy presence of the Red Army
in Polish territory, widespread violence by communist authorities or the extreme weakness of the
non-communist Polish administration after the war can be thought of as factors that could have
accelerated  the  process  of  establishing  communism  in  Poland.  In  spite  of  these  factors,  the
communism took four years to get fully established.

More recently, the suppression of (immature and weak) democracy in Russia and Belarus spanned
over  periods  of  several  years,  during  which  civil  liberties  and the  rule  of  law were  restricted
progressively.  Most  notably,  Vladimir  Putin became the president  of  the  Russian Federation  in
2000, and until 2014 major opposition media existed in Russia (in 2014, the TV channel Dozhd was
removed from Russian cable networks).

Should Poland or any other EU Member State turn into a dictatorial regime, this may only happen
progressively, over many years. The replacement of pluralistic media (including nonpartisan State-
owned broadcasters) with media that unanimously support the government is a key step in such a
dreadful  transformation.  By stopping the  expansion  of  government  propaganda  in  State-owned
media, it is possible and almost effortless to stop the whole process, and to prevent the unthinkable,
namely the establishment of a fully-fledged dictatorship within the European Union.

3.2 Why it is the job of the European Union to take action
The European Union is immensely popular in Poland and is (rightly) viewed by an overwhelming
majority  of  Poles  as  extremely  powerful.  In  order  not  to  lose  its  own  popularity,  the  Polish
government cannot afford to appear as acting against the European Union or – even worse – as
pushing the country towards any form of polexit.

For these reasons, we can expect that all binding decisions of EU authorities will be implemented
fully  in Poland.  This already happened in two key areas:  the logging of the Białowieża Forest
(Puszcza  Białowieska,  a  forest  of  exceptional  ecological  value),  and  the  destruction  of  the
independence of the judiciary. In both cases, all decisions of EU authorities were implemented fully
by the Polish government. The government took the backlash for the disagreement with the EU in
these  two areas,  and was humiliated by the  necessity  to  implement  decisions  contrary to  it  its
policies; almost no criticism of EU authorities appeared in Poland on these two occasions, not even
from pro-government media.

Decisions or judgments that restrain the Polish government from using State-owned  media for
propaganda will therefore almost certainly be well accepted by ordinary citizens of Poland (and
welcomed with enthusiasm by a large fraction of them),  and will  be fully implemented by the
government – regardless of how costly their implementation may appear to the government in terms
of humiliation or loss of chance to establish a dictatorial regime.

6



4 How the European Union can take action
This section contains a preliminary description of three routes that EU authorities may take, either
on their own motion or on complaint, to act against propaganda in Polish State-owned media. All
three routes are untested, both legally and politically: action and decisions that this section proposes
to take appear not to be either supported or contradicted by existing case law or established practice.
In short, this section invites EU authorities for a journey in uncharted territories.

The three routes can be summarised as follows:

• State  money  and  resources  used  to  subsidise  propaganda  in  State-owned  media  are,
according to EU law (Art. 106-108 TFEU),  State aid incompatible with internal market. The
European Commission has the power to put an end to such State aid, and to order sums of
money and other advantages already received by broadcasters to be recovered (reimbursed
to the Polish State) (Section 4.1).

• Each election to the European Parliament is followed by the  verification of credentials, a
procedure through which the Parliament verifies whether its members (MEPs) were elected
lawfully and can sit in the Parliament. This procedure can possibly be used after the May
2019 election to declare that  some Polish MEPs owe their  election to  large-scale  State-
sponsored  propaganda,  and  therefore  that  their  election  is  invalid  as  incompatible  with
democracy, one of the values upon which the European Union is founded (Section 4.2, page
14).

• The European Commission can bring the issue of State-sponsored propaganda in Poland
before the Court of Justice of the European Eunion (Art. 258 TFEU) (this possibility is only
sketched; Section 4.3, page 18).

4.1 Procedures related to State aid
Summary of this subsection: Under the law of the European Union, it is prohibited in
principle to grant State aid, i.e., to provide to certain undertakings advantages that are
obtained  from  State  resources,  and  are  selective  (i.e.,  not  provided  to  all  similar
undertakings). Many exceptions to this prohibition exist. Specifically, a Member State
can, under certain conditions, offer compensation to broadcasters who produce and air
public  service  radio  or  TV  programs  (Section  4.1.1).  We  explain  why  political
propaganda on radio or TV cannot be considered as being part of public service, and
under EU law cannot be subsidized by a Member State (Section 4.1.2). Additionally, it
is not permitted under EU law to use the mechanism of public service compensation to
cover  financial  losses  of  a  mismanaged  undertaking –   for  this  reasons,  the  public
service compensation received by TVP can be put into question in its entirety, and its
recovery ordered (Section 4.1.3).

Procedural rules exist according to which the European Commission can order Poland
to cease to finance political propaganda in State-owned media through State aid, and to
recover from broadcasters State aid already received (Sections 4.1.4-4.1.5). We discuss
beneficial practical consequences in Poland that will likely result from such proceedings
being merely initiated (Section 4.1.6).

7



4.1.1 Substantive rules concerning State aid to broadcasters

The prohibition: State aid is prohibited by default. This results from the following provision:

Art. 107(1) TFEU: Save as otherwise provided in the Treaties, any aid granted by a
Member State  or through State  resources in  any form whatsoever which distorts  or
threatens to distort competition by favouring certain undertakings or the production of
certain goods shall, in so far as it affects trade between Member States, be incompatible
with the internal market.

There is no doubt that aid granted to a broadcaster  “affects trade between Member States”, because
broadcasters  operate  in  an  environment  where  international  competition  (real  or  potential)  is
present; potential competition is enough to say that in a given set of circumstances State aid “affects
trade between Member States.”

Exceptions to the prohibition: There are multiple exceptions to the prohibition in Art.  107(1)
TFEU. Two such exceptions can be used to justify the financing of public service radio and TV
from State resources. The first exception:

Art. 106(2) TFEU: Undertakings entrusted with the operation of services of general
economic interest or having the character of a revenue-producing monopoly shall be
subject to the rules contained in the Treaties, in particular to the rules on competition,
in so far as the application of such rules does not obstruct the performance, in law or in
fact, of the particular tasks assigned to them. The development of trade must not be
affected to such an extent as would be contrary to the interests of the Union.

According to the 2003 judgment  Altmark15 of the CJEC para. 105, the above provision should be
interpreted as going beyond the mere establishment of an exception to the prohibition against State
aid: it implies that public service compensation (or compensation for  SGEI – services of general
economic interest) is not considered at all as State aid and, as a result, not only it is permitted under
EU law to pay such a compensation,  but  in  addition rules concerning State  aid (procedural  or
otherwise) are not applicable to it. Most notably, Member States do not need to notify the European
Commission  before  creating  a  public  service  compensation  scheme  (State  aid  is  subject  to
obligatory notification).

The second exception (of lesser importance to broadcasters) reads as follows:

Art. 107(3) TFEU: The following may be considered to be compatible with the internal
market:

[…] (d) aid to promote culture and heritage conservation where such aid does not affect
trading conditions and competition in the Union to an extent that is contrary to the
common interest; […]

The expression “may be considered” above means that the European Commission will decide on a
case-by-case basis whether a given State aid scheme is compatible with the internal market.

15 CJEC, Altmark Trans GmbH and Regierungspräsidium Magdeburg v Nahverkehrsgesellschaft Altmark GmbH, 24 
July 2003, C-280/00 h  ttp://curia.europa.eu/juris/showPdf.jsf?  
docid=48533&doclang=EN&mode=lst&occ=first&cid=6501338 

8



The lawfulness of subsidies to TV broadcasters who are entrusted with public service is stressed by
the Amsterdam Protocol,16 which reads as follows:

THE HIGH CONTRACTING PARTIES,

CONSIDERING that the system of public broadcasting in the Member States is directly
related to the democratic, social and cultural needs of each society and to the need to
preserve media pluralism,

HAVE AGREED UPON the following interpretive provisions, which shall be annexed to
the Treaty on European Union and to the Treaty on the Functioning of the European
Union:

The provisions of the Treaties shall be without prejudice to the competence of Member
States to provide for the funding of public service broadcasting and in so far as such
funding is granted to broadcasting organisations for the fulfilment of the public service
remit as conferred, defined and organised by each Member State, and in so far as such
funding does not affect trading conditions and competition in the Union to an extent
which would be contrary to the common interest, while the realisation of the remit of
that public service shall be taken into account.

Conditions under which a public service compensation can be granted to broadcasters are further
described in the aforementioned judgment Altmark and in the 2009 Broadcasting Communication17

of the European Commission. From the point of view of substantive law, the following conditions,
imposed by Altmark on public service compensation, seem most relevant to the situation of Polish
State-owned broadcasters:

—   third, the compensation  does not  exceed  what  is necessary  to cover  all  or  part  of
the  costs  incurred  in  discharging  the  public  service  obligations,  taking  into
account  the  relevant  receipts  and  a  reasonable  profit   for   discharging  those
obligations;

—   fourth, where the undertaking which is to discharge public service obligations is not
chosen  in a public procurement  procedure,  the level of compensation needed has been
determined on the basis of an analysis of the costs which a typical undertaking, well
run […]  would  have  incurred  in  discharging  those  obligations, taking into  account
the  relevant  receipts  and a reasonable  profit  for  discharging the obligations.

The European Commission decision C(2005) 2673 of 29.11.200518 exempts inter alia public service
compensation of up to 30 million euro per year, paid to undertakings with up to 100 million annual
turnover,  from compulsory  notification  to  the  European  Commission.  This  implies  that  in  the
Commission’s view, public service compensation should be considered as State aid (only State aid

16 Protocol (No 29) on the system of public broadcasting in the Member States of 26.10.2012 https://eur-
lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A12012E%2FPRO%2F29

17 Communication from the Commission on the application of State aid rules to public service broadcasting 2009/C 
257/01 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52009XC1027(01)#ntr2-
C_2009257EN.01000101-E0002

18  COMMISSION DECISION of 28 November 2005 on the application of Article 86(2) of the EC Treaty to State aid 
in the form of public service compensation granted to certain undertakings entrusted with the operation of services 
of general economic interest (2005/842/EC) https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?
uri=uriserv:OJ.L_.2005.312.01.0067.01.ENG&toc=OJ:L:2005:312:TOC

9



needs to be notified). Paragraph 14 of the recital says that in certain circumstances, the Commission
considers that the compensation should be deemed to constitute State aid compatible with Article
86(2) of the Treaty. This is confusing and seems to contradict Altmark para. 105.

4.1.2 Finding that political propaganda is not public service: competence rules 

Each Member State is competent to define the public service remit in the area of radio and TV. The
role of the European Commission is to check for manifest errors19 in such a definition. The Polish
statutory  definition  of  the  public  service  remit  (called  “public  mission”  in  Poland),  quoted  in
Section 1 of this document, leaves no room for partisan or unbalanced broadcasts, let alone political
propaganda, to be included. This, together with the fact that political propaganda in Polish State-
owned media  is  overwhelming,  evident  and conducted  on large  scale  (see  Section  2.3 above),
implies that there should be no doubt that said propaganda lies outside the public service remit –
and therefore State resources used to finance it are not public service compensation; they are State
aid incompatible with the internal market.

The competence to find that specific broadcasts lie outside the public service remit is described in
the Broadcasting Communication as follows:

54. In line with the Amsterdam Protocol, it is within the competence of the Member
State to choose the mechanism to ensure effective supervision of the fulfilment of the
public  service obligations,  therefore enabling the Commission to carry out its  tasks
under Article 86(2).20 Such supervision would only seem effective if carried out by a
body effectively independent from the management of the public service broadcaster,
which has the powers and the necessary capacity and resources to carry out supervision
regularly,  and  which  leads  to  the  imposition  of  appropriate  remedies  insofar  it  is
necessary to ensure respect of the public service obligations.

55.  In  the  absence  of  sufficient  and  reliable  indications  that  the  public  service  is
actually supplied as mandated, the Commission would not be able to carry out its tasks
under Article 86(2) and, therefore, could not grant any exemption under that provision.

In  2016,  the  Polish  National  Broadcasting  Council  ceased  to  monitor  the  news  and  political
programs by public  broadcasters.  Currently,  no Polish  authority  independently  verifies  whether
these programs satisfy the Polish statutory conditions of the public mission, i.e., are “characterized
by pluralism,  impartiality,  balance and independence,  and also by innovation,  high  quality  and
integrity  of  the  message”.  On 25 January 2019,  the  Election  Observatory  sent  to  the  National
Broadcasting Council a letter stating that quarterly financial reports by State-owned broadcasters
that quote the amounts of State aid money spent on public mission are likely untrue, because a
significant part of the money in question was in reality spent on political propaganda rather than on
the public mission. The National Broadcasting Council did not respond to this letter and, to our
knowledge, did not act upon it until now.

In these circumstances, the way is open for the European Commission to act in accordance with
para.  55 of  the Broadcasting Communication  (quoted above)  and consider  all  recent  news and
political broadcasts by Polish State-owned broadcasters as lying outside the public service remit.

19 Broadcasting Communication (see note 17), para. 39.
20 Now Art. 106(2) TFEU – note by Skubiszewski.

10



Additionally, the European Commission itself can find that a large part (or maybe the totality) of
news and political programs aired by Polish State-owned broadcasters is propaganda, rather than
public service. There is an apparent competence-related obstacle to the Commission making such a
finding, but the obstacle is likely surmountable.

To be specific about the obstacle: the Court of First Instance stated in 2008 what follows21:

212. However, only the Member State is able to assess the public service broadcaster’s
compliance  with  the  quality  standards  defined  in  the  public  service  remit.  As  the
Commission points out in its communication COM(1999) 657  final to the Council, the
European Parliament, the Economic and Social Committee and the Committee of the
Regions of 14 December 1999 on the principles and guidelines for the Community’s
audiovisual policy in the digital age, ‘content issues are essentially national in nature,
being directly and closely connected to the cultural, social and democratic needs of a
particular  society’ and ‘in  line  with  the  principle  of  subsidiarity,  therefore,  content
regulation  is  primarily  the  responsibility  of  Member  States’.  It  is  thus  not  for  the
Commission to assess compliance with quality standards; that institution must be able
to  rely  on  appropriate  monitoring  by  the  Member  States  (recital 41  of  the
Communication on broadcasting).

At first sight, the wording “not for the Commission to assess compliance with quality standards”
seems absolute, and seems to preclude the Commission from finding that specific programs are
outside the public service remit. This wording is, however, based on the fact that “content issues are
essentially national in nature” and that “content regulation is primarily the responsibility of Member
States”. These formulations do not recognize an absolute or total competence of Member States:
this competence is qualified with words “essentially” or “primarily”. Some room is therefore left for
the competence of the Commission – and this should be enough for the Commission to find that
programs lie outside the public service remit when this fact is manifest.

4.1.3 Why the public service compensation to TVP can be put into question in 
its entirety

The number of viewers of TVP has decreased sharply since the beginning of 2016 (e.g., as stated in
Section  1 above,  the audience of  Wiadomości decreased from 3.5 million in 2015 to 2 million
today).  The  advertisement  revenue  in  2017 was  799  million  PLN (roughly  190  million  euro),
amount described as “13% less than in 2015”22 or as “smallest in the history of TVP”. At the same
time, operating costs increased between 2015 and 2017 by 13 %, to attain 1,8 billion PLN (approx.
420 million euro).23

At the same time, public service compensation to TVP increased sharply (absent the increases, TVP
would already be bankrupt): in addition to the already existing opłata abonamentowa (equivalent to
redevance  audiovisuelle or  to  the  British  TV license  fee),  on 30 November  2017 the  National
Broadcasting Council, after being authorized by law, distributed 980 million PLN of budget money
to State-owned broadcasters. Out of this money, TVP received 860 million (approx. 200 million

21 Court of first instance, fifth chamber, 26 June 2008, T-442/03, SIC – Sociedade Independente de Comunicação, SA,
v Commission of the European Communities http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?
text=&docid=66879&pageIndex=0&doclang=EN&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=7382353

22 Łukasz Brzezicki. wirtualnemedia.pl. 24.04.2018. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/2017-rok-w-tvp-zysk-
500-tys-zl-nizsze-przychody-reklamowe-wiecej-dyrektorow-i-doradcow

23 Izabedla Trzaska. money.pl. 24.04.2018. https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/tvp-jacek-kurski-
juliusz-braun-przychody,238,0,2404078.html

11



euro).24 The law of 22 February 201925 provides for a similar distribution amounting to 1,26 billion
PLN (approx. 294 million euro).

It  results  clearly  from  these  facts  that  TVP is  severely  mismanaged  (we  may  guess  that  the
mismanagement is intimately connected with TVP being used primarily as a political propaganda
tool, and with supervisory council members, directors and journalists being selected based on their
political views and willingness to participate in the propaganda, rather than on their professional
skills).

The fourth condition in Altmark (quoted in Section 4.1.1, page 9 above) implies in the case of  TVP
the requirement that  the level of compensation [for public service obligations] needed has been
determined on the basis of an analysis of the costs which a typical undertaking, well run […] would
have incurred in discharging  those obligations. Polish authorities do not analyze how much a well-
run undertaking would spend to deliver the public service that TVP delivers. Instead, they pay a
public service compensation based on the actual financial performance of TVP – that is, on the
performance of a company that  has not been well-run since the beginning of 2016 – and they
increase the compensation as the financial needs of TVP increase due to mismanagement.

To  summarize:  since  the  beginning  of  2016,  the  Altmark conditions  have  not  been  met,  and
therefore advantages offered to TVP from State resources cannot be regarded as public service
compensation offered according to the law of the European Union. These advantages should be
recovered in their entirety, and the European Commission has the power to order this recovery. The
amount to recover includes  the subsidies and the free use of spectrum (commercial broadcasters are
required to pay for spectrum in Poland, State-owned broadcasters are not).

4.1.4 The possible role of domestic courts in procedures concerning State aid

For the sake of completeness, let us note that according to EU law, domestic courts are vested with
significant powers concerning illegal State aid, i.e., State aid that was not notified to the European
Commission beforehand, despite of such a notification being compulsory under EU law. Domestic
courts can order illegal State aid to cease or even to be recovered.

Domestic courts do not have the power to evaluate whether a State aid scheme is compatible with
the internal market (i.e., falls into one of the exceptions to the prohibition against State aid). In
other words, they cannot judge the substance, they can only judge procedural issues (the absence of
notification).

I do not suggest to conduct proceedings against Polish State-owned broadcasters in Polish domestic
courts.

4.1.5 Procedural details

The European Commission has the power to investigate State aid and to determine, as the case may
be,  that  it  is  incompatible  with  the  internal  market  or  illegal  (for  definitions,  see  previous
subsection). Procedural details are regulated by the Council regulation of 13 July 2015.26

24 http://www.krrit.gov.pl/krrit/aktualnosci/news,2577,krrit-podzielila-980-000-tys-zl-miedzy-jednostki-publicznej-  
radiofonii-i-telewizji.html

25 Ustawa z dnia 22 lutego 2019 r. o zmianie ustawy o opłatach abonamentowych 
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190000572

26 Council Regulation (EU) 2015/1589 of 13 July 2015 laying down detailed rules for the application of Article 108 of
the Treaty on the Functioning of the European Union https://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/TXT/?
uri=CELEX:32015R1589

12



The European Commission can act on complaint or on its own motion. The right to file a complaint
belongs to interested parties, i.e., to “any Member State and any person, undertaking or association
of  undertakings  whose  interests  might  be  affected  by  the  granting  of  aid,  in  particular  the
beneficiary of the aid,  competing undertakings and trade associations” (Council  regulation,  Art.
1(h)).  Neither  this  definition  or  case  law built  around it  are  clear.  Consider  the  example  of  a
candidate  in  an  election  whose  chances  of  winning  are  diminished  by  State  aid  to  political
propaganda.  Is  such a  candidate  an “interested party”?  We do not  know. Is  a  non-professional
citizen  journalist  who  covers  politics-related  news  (and  therefore  competes  with  State-owned
broadcasters, albeit on a small scale) an interested party? Most likely yes.

Kelyn  Bacon27 writes  (para.  18.45):   “[…]  while  in  some  cases  the  Commission  may  send  a
complainant the comments submitted by the Member State concerned, it is not bound to do so by
any principle of ‘transparency’. Nor is it, in negotiating appropriate measures in respect of existing
aid, required to discuss with a complainant the appropriateness and scope of proposed commitments
by the Member State.”

The proceedings conducted by the European Commission last typically for one year in cases that
the Commission judges urgent. The decision of the Commission ordering State aid to cease and/or
to be recovered is not compulsory for the Member State concerned: if the State does not obey the
decision voluntarily, the Commission needs to refer the case to the Court of Justice of the European
Union, and only the Court has the power to render a judgment that the State will be obliged to obey
(see Art. 108(2) TFEU).

The procedural elements explained here (doubts as to who is an “interested party”, limited rights of
the complainant, long duration of proceedings) imply that it will be difficult for a group of Polish
citizens  to  initiate  and  prosecute  a  complaint  before  the  Commission.  The  problem  of  State-
sponsored political propaganda is, however, of essential importance to the European Union: as it
was discussed in Section 3.1, page 6 above, bringing a proper response to this problem is essential
to prevent a dictatorial regime from being established within the Union. We may hope that the
European  Commission  will  recognize  the  seriousness  of  the  problem,  and  bring  to  it  special
attention, going beyond what is usually done concerning distortions of competition that State aid
typically  causes.  Specifically,  we  may  hope  that  the  Commission  will  be  able  to  conduct
proceedings in a time shorter than one year, act on its own motion if there is no complaint filed by
an interested party, and rapidly refer the case to the Court of Justice if Poland does not comply
voluntarily with the Commission’s decision.

4.1.6 Likely indirect effects of proceedings concerning State aid

Should the European Commission open proceedings that may lead to a decision ordering Poland to
recover State aid, this mere fact will likely have immediate beneficial effects in Poland – even if the
decision following these proceedings is only taken by the Commission much later.

The likely beneficial effects can be described as follows.

First,  given the high esteem that Poles have for European institutions  (see Section  3.2,  page  6
above), the fact that the Commission conducts proceedings will give extra credibility to those in
Poland who stress the fact that political propaganda in State-owned media is overwhelming and
unacceptable.

27 European Union Law of State Aid. Oxford University Press. Third edition, 2017.

13



Second, we may hope for a freezing effect on propaganda, through the following mechanism.

In many cases it will likely be possible to hold individuals financially responsible for the monetary
loss that a future recovery decision may represent to a state-owned brodcaster. The individuals who
may be held financially responsible include at least directors and employees of the broadcaster in
question,  assuming  that  they  contributed  by  their  wrongdoings  to  the  recovery  decision  being
issued. (The responsibility of employees results from the Polish code of labour,28 Art. 114-122; most
importantly, Art. 122 of the code says: If the employee causes damage voluntarily, he is obliged to
repair the damage in its entirety.)

Producing or airing political  propaganda as part  of the activity of a State-owned broadcaster is
illegal, and can be considered as voluntary wrongdoing that contributes to a recovery decision being
later issued – and therefore can trigger the financial responsibility of those engaged in propaganda.

Of course, once the recovery of State aid is ordered, it will take considerable time and political
resolve by a future Polish government to actually engage the financial responsibility of individuals
engaged in propaganda that  caused the recovery.  The amounts at  stake can,  howewer,  be huge
(much above the revenue that individuals receive for engaging in propaganda; enough to bankrupt a
broadcaster), and therefore we may expect a freezing effect on propaganda to be triggered well in
advance by the perspective of the financial responsibility being engaged in the future.

I  suggest  that,  once  European  Commission  opens  proceedings,  Polish  activists  (including  the
Election Observatory) conduct an information campaign to explain to those engaged in propaganda
what financial risks they incur.

4.2 The verification of credentials
The verification of credentials of Members of the European Parliament (MEP) is regulated by the
Act concerning the election of the Members of the European Parliament by direct universal suffrage
of  20 September 1976 (as  amended),29 commonly called “the 1976 Act”.  The Act  includes  the
following language:

Art.  12: The  European  Parliament  shall  verify  the  credentials  of  members  of  the
European  Parliament.  For  this  purpose  it  shall  take  note  of  the  results  declared
officially by the Member States and shall rule on any disputes which may arise out of
the provisions of this  Act other  than those arising out of  the national provisions to
which the Act refers.

Is it possible to use this provision to invalidate the election of a MEP based on the fact that he
benefited  from  massive  State-sponsored  propaganda  during  the  election  campaign?  We  try  to
answer this question below. The principles according to which the 1976 Act should be construed are
examined in Section 4.2.1. Existing practice concerning the verification of credentials is described
in Section  4.2.2. Section  4.2.3 explains that the Polish courts are incompetent to invalidate the
election  of  a  Polish  MEP because  of  propaganda.  Section  4.2.4 summarises  our  findings  and
suggests a course of action.

28 Kodeks pracy http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180000917/T/D20180917L.pdf
29 Available here: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/GA/TXT/?uri=CELEX:01976X1008(01)-20020923

14



4.2.1 Does the 1976 Act mandate fair, democratic elections?

State-sponsored propaganda favouring certain candidates during the electoral campaign runs against
the fundamental democratic principle according to which elections need to be fair: following this
principle, one candidate cannot be favoured over another by a State. Therefore, when a candidate to
the European Parliament gets elected with massive help of State-sponsored propaganda, his election
is is in breach of Art. 2 TEU, according to which “the Union is founded on the values of respect for
[…] democracy [...]”.

While verifying credentials, the European Parliament rules “on any disputes which may arise out of
the provisions of this Act [...]”. The Act says, inter alia, that the elections shall be “free and secret”
(Art. 1). It does not, however, explicitly say that they shall be fair or democratic (the latter implying
the former). As a result, the literal interpretation of the 1976 Act does not necessarily imply that the
verification of credentials can be denied based on State-sponsored propaganda or, more generally,
on the elections being unfair.30

But the literal interpretation of law is often not the one to be retained. The obvious intention of the
1976 Act is to establish democratic elections to the European Parliament. This intention results,
inter alia, from the fact that the name Parliament is used, and from the fact that the Act is a legal
instrument of the European Union, which is founded on democracy: democracy is considered as a
necessary and obvious foundation of the European Union, and an instrument mandating general
elections must be construed as necessarily implying that said elections need to be democratic.

To conclude, the 1976 Act should be construed as implicitly requiring that elections to the European
Parliament be democratic, and therefore fair. As a result, disputes concerning interference with the
electoral campaign by large-scale State-sponsored propaganda should be considered as arising out
of the provisions of the 1976 Act. MEPs elected with the help of such propaganda should not have
their credentials verified.

4.2.2 Existing practice

Proceedings  that  lead  to  the  verification  of  credentials  take  place  in  the  JURI  committee
(Committee on Legal Affairs) of the European Parliament. They are closed with a plenary vote in
the Parliament, and are further subject to judicial review by the CJEU.

The  JURI  report  of  26  November  200431 (Annex  II)  summarizes  six  disputes  referred  to  the
committee  after  the  2004 elections  to  the  European  Parliament.  According  to  the  report,  three
disputes  were  based  exclusively  on  purported  breaches  of  national  provisions,  and  the
corresponding complaints were therefore declared inadmissible (according to Art. 12 of the 1976
Act, the verification of credentials involves settling disputes  “other than those arising out of the
national  provisions to which the Act refers”).  One further  complaint was declared inadmissible

30 The CJEU declared on 30 April 2009 that “it is clear from the wording itself of Article 12 of the 1976 Act that that 
article does not confer on the Parliament the power to settle disputes which arise out of Community law as a 
whole.” Para. 54 in ioined Cases C-393/07 and C-9/08, Italian Republic, Republic of Latvia and Donnici v. 
European Parliament and Occhetto.  
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid=9ea7d0f130de310a9acca0e143d39d1cbf7ea1dd0d4d.
e34KaxiLc3eQc40LaxqMbN4Ob3qKe0?
text=&docid=73334&pageIndex=0&doclang=EN&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=207588

31 REPORT PE 347.264 A6-0043/2004 on the verification of credentials 2004/2140(REG)) Committee on Legal 
Affairs Rapporteur: Giuseppe Gargani http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?
type=REPORT&mode=XML&reference=A6-2004-43&language=EN

15



because “the facts of the case in no way concern the provisions of the 1976 Act,” and the report
does not explain what these facts were.

The remaining two complaints were declared unfounded,  which seems to imply that they were
admissible, although there is no explicit declaration to that effect in the report.

One of the complaints declared inadmissible  (Sciberras) concerned in particular

[…] the difference in the treatment [in Malta] accorded to small and large parties as
regards  provision  of  information  on  amendments  to  legislation  on  the  ceilings  for
election expenses for individual candidates and the impossibility of securing access on
equal terms to radio and television broadcasting slots.

These issues were declared to be “matters relating to breaches of national provisions.” These issues
concern the equal treatment of candidates by State authorities, and therefore bear some similitude to
the  key  problem  discussed  in  this  document,  namely  favouring  certain  candidates  by  State-
sponsored propaganda.  We can therefore  fear  that,  by analogy,  the latter  problem may also be
classified as “breaches of national provisions” by the European Parliament, and the corresponding
complaints rejected.

Another complaint, however, (Merck) was declared unfounded (and not inadmissible) based on the
following reasoning:

[…] the measures actually taken to secure a balance between the sexes on the electoral
list are fully in line with the principle of equal opportunities widely accepted by the
Member States and set forth in Article 23 of the Charter of Fundamental Rights of the
European Union. Far from being a merely formal provision, this principle authorises
and indeed seeks to promote the adoption of measures to accord specific advantages to
the under-represented sex.  There is  no doubt  that,  as the European Parliament  has
repeatedly pointed out, the percentage of female Members of Parliament is still well
below half of the total number. 

This fragment of the report demonstrates that while evaluating a complaint on its merits,  JURI
verifies whether the Charter of Fundamental Rights of the European Union was breached. In other
words, JURI goes beyond the text (taken literally) of the 1976 Act, and this leads us to believe that
the Parliament is ready to verify whether the elections of MEPs were fair.

For the sake of completeness, the JURI report of 22 May 200732 (Donnici) may be mentioned,
where multiple references are made to “the letter and the spirit of the Act of 1976” and dispositions
of the Act are applied by analogy. The Parliament decision taken on this report was anulled and the
legal reasoning in the report was found erroneous by the CJEU.33

The JURI report of 1st December 199934 mentions no complaints or disputes following the 1999
elections to the European Parliament. The reports of 17 November 200935 and of 27 January 201536

32 REPORT of PE 388.584v02-00 A6-0198/2007 on the verification of the credentials of Mr Beniamino Donnici 
(2007/2121(REG)), Committee on Legal Affairs. Rapporteur: Giuseppe Gargani. 
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=REPORT&reference=A6-2007-0198&language=EN

33 Judgment mentioned in note 30.
34 Report of 30 November 1999 PE 231.613/DEF A5-0084/1999. Decision on the verification of credentials of 

Members following the fifth direct election to the European Parliament on 10 to 13 June 1999. Committee on Legal 
Affairs and the Internal Market (1999/2142(REG)). Rapporteur: Ana Palacio Vallelersundi. 
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=REPORT&reference=A5-1999-0084&language=EN

16



state that, at the respective dates of these reports, there are no disputes concerning the validity of
credentials following the elections of, respectively, 2009 and 2014.

JURI sessions concerning the verification of credentials are held in camera. As a result, the reports
mentioned above are  the only  information publicly  available  about  how JURI proceeds  in  this
matter.

To summarize: It is not possible to determine with certitude, based on existing practice, whether
the European Parliament is ready to invalidate the election of MEPs who benefited from large-scale
State-sponsored propaganda during the electoral campaign: while  the response to  the  Sciberras
complaint tends to imply that such an invalidation is impossible, the response to Merck suggests
otherwise. The limited number of disputes resolved so far and the scarcity of information about how
JURI works on such cases further imply that, as stated in the introduction to Section 4, page 7, we
are in uncharted territories.

4.2.3 The absence of remedies for State-sponsored propaganda under Polish law

The Polish electoral code37 says:

Art. 82 para. 1: A challenge (protest) can be lodged against the validity of elections, the
validity  of  elections  in  a  constituency  or  the  validity  of  the  election  of  a  specified
person, based on:

1) the existence of a crime against elections, defined in chapter XXXI of the criminal code,
having an incidence on the course of the vote or on the determination of the results of the
vote or of the elections; or

2) a breach of the provisions of the electoral code that concern the vote or the determination
of the results of the vote or of the results of the elections, having an incidence on the
result of the elections.

This provision leaves no room for challenging in Polish courts the validity of elections, based on
anomalies that occurred during the electoral campaign.

An attempt at having  Art. 82 para. 1 of the Polish electoral code declared incompatible  with the
Polish constitution and with the European Convention on Human Rights was made,  but failed.
While challenging the validity of an election, a complainant requested the Polish Supreme Court to
refer  this  provision  to  the  Constitutional  Tribunal.  The request  was denied  on  14 April  2016 38

because the Supreme Court found it irrealistic to refer the issue to the Constitutional Tribunal within
the time frame imposed by law on the election challenge procedure (90 days); the Supreme Court
added that it found the request unjustified because, in its opinion, said provision was compatible
with the Constitution.

35 REPORT PE 428.210v03-00 A7-0073/2009 on the verification of credentials (2009/2091(REG)) 
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=REPORT&mode=XML&reference=A7-2009-
0073&language=EN 

36 REPORT of 27.1.2015 PE 541.585v03-00 A8-0013/2015 on the verification of credentials (2014/2165(REG)). 
Committee on Legal Affairs. Rapporteur: Pavel Svoboda. http://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-8-
2015-0013_EN.html

37 Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy. 
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20110210112/U/D20110112Lj.pdf 

38 Complainant name Murawko. File number III SW 4/16 https://www.saos.org.pl/judgments/245099

17



Then,  the complainant  lodged a constitutional  complaint  directly  with the Polish Constitutional
Tribunal, challenging the constitutionality of the provision. The complaint was found inadmissible39

by a 5-person panel, composed of three judges of the Constitutional Tribunal and of two persons
(Mariusz Muszyński and Justyn Piskorski) whose status as judges is controversial, because they
were elected to be judges of the Tribunal in replacement of other judges whose 9-year terms are not
terminated.  The  Polish  political  power  recognises  Muszyński  and  Piskorski  as  judges,  but  the
Venice Commission40 and a vast majority of Polish lawyers41 disagree.

In this situation, it is practically impossible to challenge the validity of Art. 82 para. 1 of the Polish
electoral code in Polish courts. As a result, Polish courts will not accept challenges to the validity of
an election based on causes  other than those enumerated in this  provision.  Specifically,   State-
sponsored propaganda that takes place during campaign cannot be used in Poland to challenge the
validity  of  an  election.  Therefore,  in  the  case  of  elections  to  the  European  Parliament,  the
verification of credentials by the Parliament remains the only procedure available to challenge the
election of a Polish MEP for this cause.

4.2.4 Conclusion on the verification of credentials

From  the  considerations  above,  it  results  that  the  verification  of  credentials  by  the  European
Parliament can result in the invalidation of the elections of MEPs who benefited from large-scale
State-sponsored propaganda during the electoral campaign. The existing practice of the European
Parliament is not conclusive on the existence of such a possibility, but a careful analysis of the 1976
Act and, even more importantly, the necessity to stop the establishment of dictatorial regimes within
the European Union, imply that we can expect the European Parliament to admit this possibility
when the case is presented before it.

In the case of Polish MEPs, the impossibility to have their election invalidated by Polish domestic
courts based on anomalies during the electoral campaign is a supplementary argument in favour of
recognising the power of the European Parliament in this matter.

4.3  Can State-sponsored propaganda in Poland be referred 
to the CJEU according to Art. 258 TFEU?
Art.  258 TFUE reads as follows:

If the Commission considers that a Member State has failed to fulfil an obligation under
the Treaties, it  shall deliver a reasoned opinion on the matter after giving the State
concerned the opportunity to submit its observations.

If the State concerned does not comply with the opinion within the period laid down by
the Commission,  the latter may bring the matter  before the Court  of  Justice of the
European Union.

The European Commission is  already using this procedure to refer to the Court reforms of the
Polish judicial system, considered by the Commission as detrimental to the rule of law. Similarly,

39 Complainant name Murawko. File number SK 8/17. https://ipo.trybunal.gov.pl/ipo/view/sprawa.xhtml?
&pokaz=dokumenty&sygnatura=SK%208/17 

40 First document cited in  note .
41 See, e.g.,  judgment of  Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie  (Regional Administrative Court in 

Warsaw) of 20 June 2018, file number V SA/Wa 459/18 http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/08FAE4F7D5

18



the issue of massive State-sponsored propaganda, and the effects of such propaganda on democracy
in Poland and on elections (both European and domestic), can possibly be referred to the Court.

Kelyn Bacon27 writes about State aid cases:

Most such cases will be brought by the Commission under the specific procedure set out
in  Article  108(2)  TFEU.  In  some  cases,  however,  the  Commission  may  use  the
infringement procedure under Article 258 TFEU.

Given that political propaganda in Polish State-owned media is a fundamental problem that goes
beyond the economic issues for which the procedure in Art. 108(2) TFEU was designed, the use of
Art. 258 TFUE may indeed be appropriate in this case.

Modification history of this document

v 1: 8 April 2019: first published version

v 1.1: 10 April 2019: minor clarifications, no new content (input by advocate Leszek Berger)

19


	1 The context
	2 The problem
	2.1 The dismantling of the rule of law in Poland
	2.2 The dismantling of the independence of State-owned broadcasters
	2.3 Political propaganda in State-owned media today

	3 Why the European Union must take action
	3.1 Why action must be taken
	3.2 Why it is the job of the European Union to take action

	4 How the European Union can take action
	4.1 Procedures related to State aid
	4.1.1 Substantive rules concerning State aid to broadcasters
	4.1.2 Finding that political propaganda is not public service: competence rules
	4.1.3 Why the public service compensation to TVP can be put into question in its entirety
	4.1.4 The possible role of domestic courts in procedures concerning State aid
	4.1.5 Procedural details
	4.1.6 Likely indirect effects of proceedings concerning State aid

	4.2 The verification of credentials
	4.2.1 Does the 1976 Act mandate fair, democratic elections?
	4.2.2 Existing practice
	4.2.3 The absence of remedies for State-sponsored propaganda under Polish law
	4.2.4 Conclusion on the verification of credentials

	4.3 Can State-sponsored propaganda in Poland be referred to the CJEU according to Art. 258 TFEU?
	Modification history of this document



