
Raport z obserwacji
programów TVP

22 maja 2019 r. 

Tekst raportu, koordynacja obserwacji:
Natalia Jarska, Agnieszka Ślifirska 

Obserwatorium Wyborcze ow.org.pl info@ow.org.pl

Obserwatorium Wyborcze przeanalizowało  105 audycji  od  17  lutego  2019 r.:  przede wszystkim
„Wiadomości” TVP 1 i „Gość Wiadomości” TVP Info, ale także 19 audycji z TVP Gdańsk („Panorama” i
„Forum  Panoramy”).  Podstawą  obserwacji  był  formularz,  w  którym  obserwator-wolontariusz
odnotowuje  czasy  wypowiedzi  poszczególnych  stron  sporów  politycznych,  ocenia  rzetelność
dziennikarzy i ewentualnie dodaje swoje komentarze.

Ustawa  o  radiofonii  i  telewizji  zobowiązuje  media  publiczne  do  zachowania   bezstronności,
pluralizmu, wyważenia, niezależności i wysokiej jakości merytorycznej programów. Zasady te media
publiczne  łamią  codziennie  poprzez  bardzo  intensywne  promowanie  polityków  Prawa  i
Sprawiedliwości i  jednocześnie atakowanie opozycji  – głównie PO i PSL, współtworzących Koalicję
Europejską (KE).

„Wiadomości”  konstruują  audycje  i  materiały  w  taki  sposób,  by  informacje  podporządkować
kampanii na rzecz PiS oraz by atakować opozycję (głównie KE, ale także Wiosnę). 

Obserwowane audycje charakteryzują się tendencyjnymi, stronniczymi komentarzami, czego 

najbardziej dobitnym przykładem są „paski” oraz zapowiedzi. Np. „Pogróżki Schetyny”, „Polityczne 

zwody Koalicji Europejskiej”, „PiS w obronie wolności”, „Konfrontacja zamiast oferty dla Polaków”. 

Informacje są pretekstem do promowania kandydatów PiS. Np. Wiadomości z 2 maja: Święto Flagi
zostało wykorzystane do promocji kandydatek PiS do europarlamentu: Beata Szydło (w Skawinie),
Elżbieta Rafalska (w Gorzowie Wlkp.), Anna Fotyga (w Gdańsku). Wiadomości z 7 maja: „Coraz bliżej
przywrócenia  likwidowanych  przez  lata  połączeń”.  Treść  paska:  „odbudowa  lokalnych  połączeń
autobusowych”. Jedyną nową informacją było przyjęcie przez rząd „ustawy pekaesowej”, ale zamiast
podać np. sposób realizacji,  przedstawiono materiał  przedwyborczy z grafiką prezentującą „Nową
Piątkę PiS” i wypowiedziami kandydatów do PE (Izabeli Kloc i Adama Bielana) włącznie.

Odnotowaliśmy skrajny brak obiektywizmu i równości w przedstawianiu stron politycznego sporu.
Np.  17  maja  w  Wiadomościach  przedstawiono  wizytę  premiera  Morawieckiego  na  Śląsku  i  w
Zagłębiu, prezesa Kaczyńskiego w Krakowie i marsz "Polska w Europie" KE z udziałem Donalda Tuska.
Opis  i  prezentacja  wypowiedzi  Morawieckiego  była  dokładna  i  konkretna,  natomiast  opis  (bez
zaprezentowania fragmentów) wypowiedzi  Tuska bardzo ogólny, prawie o niczym. Z omówienia i
przytoczonych  fragmentów  wypowiedzi  Morawieckiego  wynikało  uzasadnienie,  dlaczego  należy
głosować na PiS , a nie na KE. W omówieniu wypowiedzi Tuska, była ogólna informacja, że wybory są
ważne dla Polski i Europy i Polacy sami wybiorą europosłów, oraz żeby głosować na KE. Brak opisu
wypowiedzi, w której Tusk argumentuje, dlaczego jest za KE a przeciw PiS.

mailto:info@ow.org.pl


W obserwowanych programach występowała wyraźna przewaga komentarza nad informacją. Widz
ma trudności z odnalezieniem i samodzielną oceną faktów w morzu komentarzy.

Przedstawiane są jedynie te sondaże, które wskazują na zwycięstwo PiS w nadchodzących wyborach. 

Program  PiS  jest  przedstawiany  zawsze  w  pierwszej  kolejności,  bez  ani  jednego  krytycznego
komentarza (np. Wiadomości  z 31 marca).  Program KE nie jest omawiany, narracja skupia się na
pokazaniu, że KE nie ma programu, albo że jej jedynym programem jest „demoralizacja dzieci” (w
związku z Kartą LGBT, z którą kandydaci KE nie mają nic wspólnego). 

Charakterystycznym zabiegiem jest cytowanie wypowiedzi polityków PO i PSL sprzed lat po to, by
udowodnić  tezę  danego materiału.  Np.  w materiale  z  24  marca,  który  poświęcony  był  rzekomo
programowi KE, cytowano wypowiedzi polityków opozycji z 2014 r. 

Niepokojącym  zjawiskiem  jest  znacząca  przewaga  ekspertów  z  mediów  prawicowych  i  uczelni
katolickich (KUL, UKSW) wśród komentujących wydarzenia polityczne. Zwrot „uważają eksperci” jest
nadużywany, odpowiednio dobrani „eksperci” (powtarzające się nazwiska, często szerzej nieznane)
lub  publicyści  prawicowych  mediów   wygłaszają  opinie  kontrowersyjne,  idealnie  pasujące  do
założonej tezy, jednocześnie zwalniając autorów materiałów z odpowiedzialności za komentarze.

„Wiadomości” emitują materiały–zlepki, w których informacja jest jedynie pretekstem do uderzenia
w opozycję. Wydarzenia, często marginalne, są traktowane jako okazja do krytyki opozycji – nie tylko
jej bieżącej działalności, ale także działań poprzedniego rządu.

Wypowiedzi przedstawicieli i kandydatów opozycji są bardzo często urwane, bardzo krótkie (np. 6-
sekundowa wypowiedzi Kamili Gasiuk-Pichowicz). Są wycięte w taki sposób, by skompromitować ich
autorów. Przykładem może być wypowiedź Roberta Biedronia „Pan się nie pcha" (Wiadomości z 30
marca). 

Wypowiedzi przedstawicieli opozycji są często parafrazowane. Np. wyciszono wypowiedź D. Tuska
zastępując ją  komentarzem: "nie ma wątpliwości,  Donald Tusk cieszy się,  że dyrektywa weszła w
życie" (Wiadomości z 29 marca). 

Bardzo  często  rzekomemu  przedstawianiu  poglądów  kandydatów  KE  towarzyszy  niekorzystne
kadrowanie i niekorzystny dobór obrazów. 

Wydarzenia takie jak strajk nauczycieli były traktowane jako okazja do krytyki opozycji. Np. w jednym
z  materiałów  poświęconych  strajkowi  informowano,  że  KE  „nie  ma  programu”.  W  materiałach
poświęconych pedofilii w Kościele zawarto ataki na polityków opozycji. Np. 13 maja sugerowano, że
politycy PO są przeciwni surowym karom dla pedofilów.

Wiadomości  dopuszczają  się  daleko idących manipulacji.  W szczególności  3  maja  najważniejszym
wydarzeniem  dnia  był  wykład  o  polskiej  i  europejskiej  polityce,  jaki  Donald  Tusk  wygłosił  na
Uniwersytecie Warszawskim.  „Wiadomości” poświęciły mu aż 5 minut czasu antenowego, ale nie
była to relacja. Materiał zapowiadał pasek „Polacy nie chcą powrotu Donalda Tuska”. Autor materiału
dowodził niemieckości Tuska, który jakoby przyjechał z Brukseli do Warszawy, by uderzyć w rząd. W
tym celu przypomniano, że kandydaturę na szefa Rady Europejskiej wspierała kanclerz Angela Merkel
i  zacytowano fragment artykułu „Spiegla”, gdzie stwierdzono, że Tusk „uznawany jest przez wielu
obserwatorów jako łatwy w hodowli dla Merkel”.  Dalej autor materiału Krzysztof Nowina Konopka
przypomniał, że Tusk został nagrodzony za rozwijanie integracji europejskiej  Nagrodą im. Walthera
Rathenaua, a głos z offu informował, że patron nagrody uważał Polskę za państwo sezonowe oraz był
głównym  architektem  sowiecko-niemieckiego  układu  z  Rapallo,  będącego  pierwowzorem  układu
Ribbentrop-Mołotow. Autor zilustrował te słowa archiwalnymi zdjęciami Rathenaua, Stalina i Hitlera .
Ten  materiał  ocenzurowano  po  emisji:  na  internetowej  stronie  „Wiadomości”  ukazała  się  już
wersja bez Hitlera i defilady wojsk III Rzeszy.



Używane są środki niedopuszczalne w obiektywnych mediach: generalizacje, supozycje, wyrywanie z
kontekstu, inwektywy ze strony komentujących dziennikarzy. Np. w Wiadomościach z 4 maja: „Nie
milkną echa wystąpienia Tuska” – ten temat otworzył główne wydanie „Wiadomości”. Nawiązanie do
wydarzeń z dnia poprzedniego stało się pretekstem do nagonki na szefa Rady Europejskiej.

Program publicystyczny „Gość Wiadomości” charakteryzuje się symulacją rozmowy: dziennikarz nie
reprezentuje  widza,  nie  dopytuje,  lecz  podrzuca tematy  (nie  zawsze w formie  pytań)  by  ułatwić
gościowi autoprezentację (np. Piotr Gliński, 26 kwietnia). 5 maja gościem był Jacek Saryusz-Wolski,
kandydat PiS do europarlamentu z Warszawy. Gość programu z pewnością siebie skrytykował wykład
Donalda Tuska i wystąpienie Leszka Jażdżewskiego. Prowadząca Danuta Holecka nie tylko zadawała
pytania  tendencyjne,  ale  dodatkowo  modulowała  specyficznie  głos,  co  podkreślało  nadmierną
życzliwość dla rozmówcy, dyspozycyjność i usłużność.

Czasy: 
PiS dostał 10 razy więcej czasu na przedstawienie swojego puntu widzenia niż KE. W analizowanych

audycjach 337 minut poświęcono przedstawieniu punktu widzenia polityków PiS, a jedynie 37 – 

polityków PO.

Pozostałe ugrupowania występują marginalnie (czasy bliskie 0).

Obserwatorzy ocenili rzetelność dziennikarzy jako złą (41%) lub bardzo złą (26%). 56% programów 

zostało ocenionych jako sprzyjających PiS, 48% – jako szkodzących PO lub Koalicji Europejskiej. 


	Obserwatorium Wyborcze ow.org.pl info@ow.org.pl
	Czasy:

